الاثنين، 25 ديسمبر 2017

ولاية فيرجينيا معلومات عن السكن والعمل والاماكن السياحيه والتاريخيه






ة رؤساء أمريكيين، وكانت فيرجينيا مستعمرة بريطانية فى أول عهدها وكانت تسمى جيمس تاون، وأحتفلت الولاية بمرور 400 عام على إنشائها عام 2007.
طبيعه الولايه ..
فيرجينيا ولاية جميلة وفيها طبيعة ساحرة جدا يعنى لو انت فيها هتلاقى نفسك بين السناجب والغزلان ..ياااه سرحت بخيالى ..اكمل احسن..، الولايه دى وهبها الله بالعديد من المميزات الطبيعية الخلابة، ف فى الولاية تتميز بإنتشار المساحات الخضراء، كما تستطيع بسهولة تمييز الفصول الأربعة بها، موقع الولاية الجغرافى منحها ميزة أخرى وهى قربها من العاصمة وده وفر لسكان الولايه وزوارها سهولة الوصول إلى قلب الولايات المتحدة، ويصنف النظام التعليمى فى الولاية بين أعلى النظم التعليمية فى الولايات المتحدة الأمريكية، وطبقاً لإحصاءات اللى اتعملت عام 2011 يوجد 176 كلية وجامعة فى ولاية فيرجينيا، من أبرز تلك الجامعات جامعة فيرجينيا وكلية ويليام آند مارى وجامعة جيمس ماديسون التى يُعترف بها كأفضل جامعة لبرامج دراسات الماجستير العامة فى الجنوب منذ عام 1993. وبردو جامعة جورج ماسون وهى أكبر جامعة بالولاية من حيث عدد الطلاب الملتحقين بها اكتر من 32 ألف طالب.
أهم الحاجات اللى موجوده وبتتعمل ف الولاية..
لو كنت فى فيرجينيا يبقا ربنا مسهلهالك و تستطيع أن تجد كثير من المواقع والاماكن الجذابة بقا التى يقصدها الكثيرون، من أمثلة تلك المواقع موقع مستعمرة جيمس تاون وموقع يورك تاون الأثرى وحدائق بوش. فموقعى جيمس تاون ويورك تاون . ويمكنك أن تستكشف تلك المواقع الأثرية التاريخية فى جيمس تاون ويورك تاون.
الحاجات المميزه جدا والى هتلاقيها ف الولايه ..
فى ولاية فيرجينيا هتلاقى متحف فيرجينيا للعلوم، وشاطىء فيرجينيا، فمنتج شاطىء فيرجينيا يتميز برماله الذهبية ومياه المحيط اللامعة وكل الأنشطة الشاطئية مسموح بها السباحة وصيد الأسماك وركوب الدراجات.
......
ميناء نورفولك هو ميناء ساحر بموقعه المتاخم لساحل المحيط فيعكس مشهداً ساحراً للمحيط وطبيعة الشاطىء الخلابة، فالميناء لديه 400 عام من التاريخ البحرى يعكس العصور التى مرت بها الولاية من الحرب الأهلية ومروراً بأحداث الحرب العالمية الثانية، بالإضافة إلى متحف كرايسلر للفن الذى يستعرض التاريخ الفنى على مدار 5000 عام من تاريخ الفن، ويحتوى على ثلاث ألاف عمل فنى، كما يمكنك التنزه بحديقة تاون بوينت الممتدة على مساحة 7 آلاف فدان مواجهة لمياه النهر.
مدن الولايه ..
مدن فرجينيا تنقسم ولاية فرجينيا إلى عدد من المقاطعات والمدن، حيث يصل عدد المقاطعات فيها نحو مئة مقاطعة أو أكثر، أما فيما يتعلق بعدد المُدن فإنها تصل إلى ثمانٍ وثلاثين مدينة، ومن أهمها:
فرجينيا بيتش ..
تعتبر هذه المدينة الأكبر على مستوى الولاية من حيث التعداد السكاني، إذ يقدر عدد سكانها بنحو 447.021 نسمة تقريباً ويرجع تاريخ تأسيسها إلى عام 1601م وتعّد من المدن المشاركة في الثورة الأمريكية ضد الاستعمار البريطاني. وتتصدّر مدينة فرجينيا بيتش مكانة مرموقة بين مدن أمريكا، حيث كانت في عام 1793م من أكثر المدن أهمية وثراءً، إلّا أنّ مكانتها هذه لم تدم طويلاً بعد اكتشاف الذهب في عدد من الولايات الغربية.
ريتشموند....
تتخّذ ولاية فرجينيا من مدينة ريتشموند عاصمةً إدارية لها كما أنّها حظيت بمكانة العاصمة للولايات الكونفدرالية الأمريكية وتقع المدينة على ضفاف نهر جيمس، كما أنّها تشغل موقعاً استراتيجياً على طريقين سريعين وهما 95 و 64. وتحتضن المدينة مقرات عددٍ من مؤسسات الولايات المتحدة الأمريكية من بينها محكمة الاستئناف للدائرة الرابعة، والبنك الاحتياطي الفيدرالي، ومقر قيادة السيادة الموارد.
الإسكندرية ..عندهم اسكندريه زينا 😂
تمتد مدينة الإسكندرية مش بتاعتنا لا بتاعتهم الأمريكية في قلب ولاية فرجينيا وتمتد إلى نحو 39.9 كم2 على الضفة الغربية لنهر البوتوماك وتعّد المدينة واحدة من بين المدن الأقدم من العاصمة واشنطن بأكثر من خمسين عاماً تقريباً. ويرجع تاريخ تأسيسها إلى عام 1793م، وحظيت المدينة بزيارة الدوق ليانكور بعد مضي ثلاث سنوات على تأسيسها، ووصفت بأنّها الأروع والأجمل على مستوى الولايات المتحدة الأمريكية.
بورتسموث ....
تمتد المدينة على مساحة 120كم2 في الجزء الشرقي من ولاية فرجينيا، وترتفع عن مستوى سطح البحر بنحو 6 أمتار فقط. وتشير إحصائيات التعداد السُكاني إلى أنّ عدد سكان المدينة قد تجاوز 96.470 نسمة تقريباً، بكثافة سُكانية قدرت بنحو 780 نسمة / كم2.
المطاعم .
. المطاعم العربية فيه. مطعم الناطور ودى بيقدم الأطعمة العربية والشرقيه ومطعم تيرفانا اللبنانى.
سورى معرفش غيرهم 😂
الطبيعة
طبعا مش عايز احكى كتير عنها لانها ببساطه حكايه ف كتاب ربنا يرزقنا ونكسب ونشوف بنفسنا ..
هي جميلة جدا كلها اشجار وخضراء وسناجب وغزلان بلا مبالغة
ملحوظه..
السناجب حرميه يعنى لو معاك حاجه ف ايدك اكل او اى شئ ممكن تسرقها منك بس دلوقتى فيه تلج ف معظم المدن ف هتلاقيه مرمى ف بيته .. خلى بالك من الحيوان المشاكس ده هههه
الطقس ..
بصراحه دلووقتى الولايه فيها تلج كتير ..ف معظم المدن بس ف الصيف جوها معقول شويه .. لكن الان تهطل عليها الثلوج
واللى هناك دلوقتى عايم فيها ..
السكن.......وطبعا حضراتكم بتسالو عنه اول شئ
عمتا الايجار هنا غالى ف الولايه كلها بس
الايجارات هنا تمام وعناب ف مقاطعة هاريسون بورك يعني مثلا ...
غرفتين وصاله تتراوح بين 550 الى 700 حسب المنطقة وحسب كبر الشقة ( الايجار مع الماء )
واكيد الكهرباء عليك
المنازل هنا على الطريقة الريفية يعنى خشب وع فكره مليانه عراقيين ولاجئين بس مش العدد اللى ف دماغك ..
وتبعد ساعتان فقط عن واشنطن العاصمة ..
ع عكس مدينه . Herndon
السكن ممكن تلاقى سكن مع شخص ابتداءا من 400 دولار لحد 600 دولار..
لو هتسكن لوحدك بتبتدى من 1450 دولار دى ارخص حاجه غير الكهرباء ممكن تيجى ما بين ال 60 و ال 80
و النت 72 دولار
وفيه اوضتين وصاله ..ب 1500
....... الشغل.....
الشغل المتوفر .. هنا ..
الشغل اللى انا شايفه هو اكتر شغل متوفر فى المطار
زى ال حاجه اسمها ال lobby
.و ال lobby ده اللى هو شبه السكيزرتى يعتبر قبل التفتيش بتتأكد من التذاكر و الشنط..
..
وفى ال lobby d ده اللى بيقطعوا التذاكر و بيشحنوا الشنط..
وفى ال baggage اللى بيشيلوا الشنط
ساعه العمل.ف المطار تبدا من 9$....
وفيه طبعا شغل ف مطاعم وكافيهاات ..
وفيه طبعا غيرهم كتير ..
مقاطعه هاريسون بورك من ناحية العمل
ودى حد عراقى ع معرفه بيه ف الولايه دى هناك ..ما علينا الشغل هو ..
1- اربع معامل للدجاج بمختلف انواعها ( العمل فيها ليس سهل ولكنه ايضا ليس صعب كثيرا )
2- شركة مارشال التجارية . وهي شركة تجاريه عملها سهل جدا كما يصفه من يعمل بها لكن اجوره ليس مثل معامل الدجاج
3- العمل بالجامعة اللى هناك ... العمل بالجامعة في مطاعم الجامعة وايضا مؤاخرا طلبو سكيورتي ( رجال امن )

... ساعه العمل ....
نيجى بقا لساعه العمل ..
..
الحد الادنى لساعه العمل .....
كانت ب 7.25 ..
ودلوقتى بقا 9$
والسنه الجايه هتبقا ب 11.55$
اسف للاطاله . البوست منقول من احد الاخوة بارك الله فيه



هناك تعليق واحد:

مقاطعة كوينز في ولاية نيويورك في الولايات المتحدة

كوينز هي مدينة في مدينة نيويورك ، تقع في مقاطعة كوينز في ولاية نيويورك في الولايات المتحدة . إنه أكبر منطقة جغرافية وه...